Stav šampionátu Miniracing 2021
Již druhým rokem do sezóny Miniracing, tak jako do všech odvětví, zasáhla pandemie Covid 19. Nejasný výklad opatření, problémy při překračování slovenských hranic a mnoho dalších okolností nám nedovolily odjet první 3 závody, v Písku, Dlhé a v Chebu. Zrušen byl i tréninkový kemp v Písku, plánovaný na začátek sezóny.
Přes všechna úskalí se nám podařilo odjet 6 plnohodnotných závodních dní s 12-ti závody v každé třídě.
Tak jako každý rok reagujeme na vývoj ve třídách Miniracing, tak i v roce 2021 jsme šampionát přizpůsobili určitým změnám:
Rekapitulace realizovaných změn pro sezónu 2021
Úprava tříd a věkových limitů na základě obsazenosti jednotlivých tříd a na základě preference strojů ve startovním poli:
- PW50 (5 - 10 let)
- Minimoto Junior A (6 - 10 let)
- Minimoto Junior B (8 - 12 let)
- Senior Open 50 (od 12 let)
- Ohvale 110 (7 - 15 let)
- Ohvale 160 Junior (10 - 18 let)
- Ohvale 160 Senior (od 18 let)
- Mini GP Open (od 10 let)
- Jawa 50 (od 13 let)
Pro sezónu 2021 došlo ke změnám u těchto tříd:
- Ohvale 160 – Třída rozdělena věkem 18-ti let na juniorskou a seniorskou kategorii. Každá třída byla bodována zvlášť.
- Mini GP Stock – Tato třída byla oficiálně zrušena kvůli nedostatku jezdců. Závodníkům na motocyklech Honda NSF 100 bylo umožněno startovat ve třídě Ohvale 110.
- Jawa 50 RS, GP – Třídy byly sloučeny do jedné třídy Jawa 50 dle nových technických předpisů.
Potvrdilo se, že změny v uspořádání podniků byly cestou, která má smysl a potenciál do budoucna. Během posledních dvou let se ukázaly tři zásadní třídy s charakteristikami, které naplňují smysl juniorského šampionátu: Provést mladé závodníky kvalitním šampionátem juniorů od 6 do 16 let věku a připravit je na přechod na velké okruhy.
Jsou to třídy:
- Minimoto Junior A
- Ohvale 110
- Ohvale 160
Celkově bylo klasifikováno 107 jezdců v závodech roku 2021. Je to téměř stejný počet závodníků jako v roce 2020. Přes veškeré složitosti roku můžeme sezónu šampionátu Miniracing 2021 považovat za relativně úspěšnou.
Změny pro sezónu 2022:
Úprava tříd a věkových limitů na základě obsazenosti jednotlivých tříd a na základě preference strojů ve startovním poli:
Pro sezónu 2022 již nebudou v šampionátu Miniracing vypsány tyto třídy:
- PW50 – Tato třída byla vypsána s ohledem na spolupráci se SMF, ale vzhledem k velmi nízkému počtu jezdců během posledních dvou let nebude tato třída vypsána samostatně. Pokud se bude chtít jezdec s motocyklem Yamaha PW50 zúčastnit jakéhokoli závodu v šampionátu MMČR Miniracing, může startovat v ukázkové jízdě akademí.
- MiniGP Open – Motocykly s „velkými“ koly 17 palců, již nebudou s ohledem na vývoj posledních let součástí MMČR Miniracing. Hlavním důvodem pro zrušení třídy Mini GP Open, která byla poprvé vypsána v roce 2016, je bezpečnost jezdců. Druhým důvodem je nedostatek motocyklů splňující vypsané technické předpisy.
- Jawa 50 – Po roce 2020 došlo ke změně v technických předpisech a sloučení třídy Jawa 50 RS a Jawa 50 GP do jedné kategorie. Bohužel ani tato změna nepřinesla očekávané zlepšení v počtu startujících jezdců. Po konzultaci se zástupci třídy Jawa 50 a předpovědi o možných startujících pro sezónu 2022 bude pro nedostatek jezdců tato třída ukončena.
Třídy, ve kterých pro sezónu 2022 nedochází ke změnám:
MMČR:
- Minimoto Junior A (6 - 10 let)
- Minimoto Junior B (8 -12 let)
- Senior Open 50 (od 12 let)
Zachované třídy z roku 2021, u kterých pro sezónu 2022 dochází ke změnám:
MMČR:
- Ohvale 110 (8 - 12 let)
- Ohvale 160 (10 - 16 let)
- v roce 2021: Ohvale 160 Junior
Nové třídy vypsané od sezóny 2022:
MMČR:
- GP12 (od 15 let)
- v roce 2021: Ohvale 160 Senior
- Pitbike 160 Stock (od 15 let)
Rekapitulace tříd pro sezónu 2022:
DOPROVODNÝ PROGRAM:
- UJA (Ukázkové jízdy akademií) 5 – 7 let
- Ukázkové jízdy akademií – doprovodný program šampionátu Miniracing. Vypsaná třída pouze pro jezdce bez licencí od 5 do 7 let věku.
- Vývoj a rychlost jezdců v Ukázkových jízdách akademií bude sledována promotérem šampionátu – Smrz Academy klub v AČR.
- Pořadatel si vyhrazuje právo udělit divokou kartu jezdci, který nevlastní licenci a je zároveň starší 7 let, a to pouze v případě, že závodník v minulosti nestartoval v žádné vypsané třídě v šampionátu Miniracing. Tato divoká karta smí být jezdci udělena maximálně na 2 závody. Po dvou odjetých závodech musí jezdec přestoupit do třídy Minimoto Junior A.
- V případě, dosáhne-li jezdec starší věku 6 let limitu 115% od nejrychlejšího času třídy Minimoto Junior A, za odměnu mu do této třídy bude umožněn přestup za zvýhodněných podmínek. Promotér šampionátu tomuto jezdci proplatí startovné a licenci jezdce pro zbytek sezóny.
- Technické předpisy dle předpisů pro třídy Minimoto Junior A+B s možností použití dvoudobého i čtyřdobého motoru dle specifikace pro třídu Minimoto Junior A. Výběr specifikace motoru je pouze na rodičích a je pouze na jejich zvážení jakou cestou se chtějí vydat.
MMČR:
Účastnit se mohou jezdci s mezinárodní licencí, licencí FIM Europe nebo FIM vydanými AČR a také jezdci s odpovídajícími licencemi jiných národních federací (FMN) se souhlasem startu. Body se započítají všem jezdcům.
- Minimoto Junior A 6 – 10 let
- Minimoto Junior B 8 – 12 let
- U těchto tříd pro sezónu 2022 nedochází ke změnám. Technické předpisy pro výše uvedené třídy zůstávají stejné jako v roce 2021. Výběr mezi motocykly 2T a 4T je pouze na rodičích a je pouze na jejich zvážení jakou cestou se chtějí vydat.
- Senior Open 50 od 12 let
- U této třídy pro sezónu 2022 nedochází ke změnám. Technické předpisy zůstávají stejné jako v roce 2021.
- Ohvale 110 8 – 12 let
- Technické předpisy zůstávají stejné jako v roce 2021 a i nadále je možné v této třídě startovat s motocyklem Honda NSF100 – technické předpisy Mini GP Stock 2019. Změnil se pouze věkový limit. Oproti 7 – 15 let bude tato třída v sezóně 2022 určena pro jezdce od 8 do 12-ti let věku.
- Ohvale 160 10 – 16 let
- Technické předpisy zůstávají stejné jako v roce 2021. Vzhledem k tomu, že vzniká nová třída kapotovaných motocyklů GP12, nadále nebudeme rozlišovat Ohvale na Junior a senior.
- GP12 od 15 let (14 let výjimka)
- Třída GP12 nahrazuje třídu Ohvale 160 Senior a v roce 2022 bude startovat samostatně, nikoli společně s vypsanou třídou Ohvale 160 (v minulosti Ohvale 160 Junior).
- Jezdcům, startujícím v roce 2021 ve třídách Ohvale 160 Junior a MiniGP Open může být na základě písemné žádosti zákonného zástupce udělena výjimka startovat v této kategorii, avšak v den závodu musí dovršit minimálně 14 let věku.
- Povolené budou pouze sériově vyráběné kapotované motocykly – technické předpisy pro tuto třídu budou zveřejněny do 28.2.2022.
- Základní technické parametry budou následující:
- Doporučené motocykly:
- Ohvale GP0/GP2
- GRC MOTO GP10R/GP12R
- Bucci Moto BR10/BR12
- MIR Racing MiniGP
- sériově vyráběné 4T motory Daytona 190-4V, ZS190-2V, ZS155-2V a YX160-2V
- maximální objem motoru 190 ccm
- rychlořazení a přídavná elektronika nebude povolena
- dovoleno pouze originální zapalování
- bude umožněno použití antihoppingové spojky
- ráfky kol 10“ / 12“ – povoleny mokré i suché pneumatiky tzv. slick
- sériové odpružení nebo alternativní dodávané výrobcem motocyklu
- rám motocyklu a kyvná vidlice pouze originální a bez úprav
- Pitbike 160 Stock od 15 let
- Povolené budou pouze sériově vyráběné Pitbiky – technické předpisy pro tuto třídu budou zveřejněny do 28.2.2022.
- Základní technické parametry budou následující:
- sériově vyráběné 4T motory ZS155-2V a YX160-2V
- maximální objem motoru 165 ccm
- rychlořazení a přídavná elektronika nebude povolena
- dovoleno pouze originální zapalování
- bude umožněno použití antihoppingové spojky
- ráfky kol 12“ – povoleny mokré i suché pneumatiky tzv. slick
- sériové odpružení nebo alternativní dodávané výrobcem motocyklu
- rám motocyklu a kyvná vidlice pouze originální a bez úprav
Poznámky:
- U třídy GP12 a Pitbike 160 Stock bude později stanoven váhový limit do věku 18 let.
- Věkové limity pro jednotlivé třídy SZM jsou uvedeny v Lékařském řádu AČR. U spodní věkové hranice rozhoduje den narození, u horní rozhoduje rok narození.
- Technické předpisy pro sezónu 2022 budou zveřejněny do 28.2.2022 na stránkách http://miniracing.cz/ a na stránkách https://www.autoklub.cz/.
- Sportovní řády pro sezónu 2022 budou zveřejněny do 28.2.2022 na stránkách http://miniracing.cz/ a na stránkách https://www.autoklub.cz/.
Kalendář závodů 2022:
- Předběžný kalendář je zveřejněn na stránkách http://miniracing.cz/ na úvodní stránce. Plánuje se ještě doplnění závodu v Třinci.
- Do kalendáře MMČR Miniracing je plánováno zařadit předsezónní oficiální test včetně školení jezdců. Bude upřesněno s ohledem na vývoj situace onemocnění Covid-19.
- Součástí minimálně jednoho podniku MMČR Miniracing bude FIM MiniGP Alpe Adria závod.
- V roce 2022 se celý seriál nadále pojede jako Mezinárodní mistrovství České republiky a jako doprovodný program Ukázková jízda akademií, ale už pouze na území České republiky. Plánováno je minimálně 7 podniků, přičemž při každém se pojedou dvě rozjížďky v každé z vypsaných tříd.
Předběžný kalendář:
1. |
Vysoké Mýto |
6. - 7. 5. 2022 |
2. |
Písek |
3. - 4. 6. 2022 |
3. |
Cheb (FIM MiniGP AA) |
17. - 19. 6. 2022 |
4. |
Písek |
8. - 9. 7. 2022 |
5. |
Třinec |
19. - 20. 8. 2022 |
6. |
Vysoké Mýto |
2. - 3. 9. 2022 |
7. |
Cheb |
16. - 17.9. 2022 |
Vklad jezdce za podnik pro sezónu 2022 byl stanoven následovně:
- Pro sezónu 2022 bude opět použit systém zvýhodněného a běžného startovného. Zvýhodněné startovné bude nižší oproti běžnému v případě, přihlásí-li se závodník před závodem přes internetové stránky http://miniracing.cz/.
- Celodenní páteční volné tréninky budou tradičně rozděleny po 15 minutách s hodinovou polední pauzou. Doporučená cena pro pořadatele za páteční tréninky:
- ½ dne: 800, -
- celý den: 1.500, -
- V sobotu budou pro všechny třídy vypsané dva volné tréninky, jeden kvalifikační trénink a dva závody. Délka všech tréninků a závodů bude upřesněna ve sportovních řádech šampionátu Miniracing a vždy v předem zveřejněném zvláštním ustanovení.
- Zvýhodněné startovné: 1.300, -
- běžné startovné: 1.500, -
Komunikace:
V sezoně 2022 bude i nadále kladen důraz na jasnou komunikaci mezi pořadatelem a závodníky. Zvláštní ustanovení, časový harmonogram, přihláška:
Každý jezdec po zaplacení startovného obdrží celoroční technickou kartu. Na tuto kartu se zaznamená:
- zaplacení startovného
- formální přejímka
- technická kontrola
Kartu odevzdává jezdec či doprovod při technické přejímce technickému komisaři. Technický komisař označí motocykl a ohranou přilbu samolepkou. Pokud nebude mít jezdec technickou přejímku, nebude vpuštěn na okruh. Rozprava s jezdci bude pro každého jezdce povinná.
Medializace MMČR Miniracing 2022
Každý závod provázejí následující mediální výstupy:
- preview před závodem
- stav Miniracing
- informace o okruhu
- zajímavosti
- zpráva po závodech
- zpráva o průběhu závodu
- fotogalerie
- videoreportáž ze závodů
- média:
- https://www.autoklub.cz/disciplina/miniracing/
- https://www.motorkari.cz/motosport/silnicni/
- https://miniracing.cz/
Doplňující informace:
- Vyhlášení a ocenění jezdců na závěr sezóny proběhne na Autoklubu ČR:
- Všechny třídy MMČR Miniracing a UJA 1. – 5. místo;
- 1 místo – pohár, diplom + 5.000, -
- 2 místo – pohár, diplom + 3.000, -
- 3 místo – pohár, diplom + 1.000, -
- 4 místo – medaile + diplom
- 5 místo – medaile + diplom
- talent roku;
- objev roku;
- mechanik roku – putovní pohár.
- V třídách Minimoto Junior A a B a Ukázkových jízdách akademií bude oceněn na konci roku nejlepší jezdec na mocyklu 2T a 4T.
- Pokud se jezdec účastní šampionátu MMČR Miniracing ve třídách Ohvale 110 nebo 160 a zároveň se mu podaří dostat do finále FIM MiniGP World Series přes FIM MiniGP Alpe Adria, Autoklub ČR uhradí jezdci povinnou mezinárodní licenci a startovné za FIM MiniGP Alpe Adria uhrazené před začátkem sezóny.
- Tento koncept sezóny 2022 je stále pracovní verzí a promotér šampionátu si vyhrazuje právo na pozdější změny. Změny již nebudou možné po vytištění ročenky a po vydání sportovních řádů před zahájením sezóny.
Smrz Academy klub v AČR – promotér šampionátu Miniracing Czech republic