POČÁTKY ZÁVODU MALÝCH MOTOCYKLŮ V ČB

  • 1.01 2016

Počátky závodů malých motocyklů v Českých Budějovicích

Pohlédneme-li dnes, s odstupem dvaceti let, na počátky závodů malých motocyklů v Českých Budějovicích, dostaneme se automaticky na začátek závodn kariéry slavných bratrů Jakuba a Matěje Smržových a zároveň na konec závodní kariéry jejich otce Martina Smrže.

Psal se rok 1994, Matějovi bylo devět, Jakubovi táhlo na jedenáctý rok a otci Martinovi došlo, že vytí rozpadajících se pařezů není to, co by syny odkojené jeho závodní kariérou, mohlo uspokojit. takže sháněl něco, co by se podobalo silničnímu závoďáku a bylo na tom aspoň trochu opravdového poježdění. Jednoho dne uviděl v Příbrami u otce tamního Metalexu, Jiřího Stloukala, nedodělanou sice, ale pěknou, dětskou závodní padesátku s automatickou převodovkou. Motorka nesla název MtS racing. Po roce 1989 totiž koupil příbramský Metalex nový vlastník a výroba motocyklů tu skončila. Závodník a konstruktér Jiří Stloukal odkoupil část zařízení a pustil se do výroby dětských závodních motocyklů. Byly hezké, což o to, ale Martinovu přání dodat čtyři motocykly, nemohl vyhovět, neměl na to kapacity.

Společně s Martinem totiž sháněli motorky i jeho někdejší mechanik Marcel Glaser pro syna Jakuba a ing. ivan taušek pro syna Honzíka. nakonec koupili na Slovensku hodně podobnou padesátku s názvem PELAS typo 50, na které se klucí při tréninku střídali. na začátku roku 1995 přivezli od J. Stloukala z Příbrami v bednách díly motocyklů MtS racing a pustili se do stavby padesátek, tzv., automatů. Pro Jakuba, který byl přece jen o rok starší, opatřil Martin díly na padesátku s nožním řazením značky Dandy, jejímž výrobcem byl Motor Jikov Vodňany. Zajímavý je fakt, že ač sám Jiří Stloukal klade vznik padesátky MtS do roku 1996, v Budějovicích se proháněly motocykly sestavené z jeho dílů už v roce 1995!

Zájem o závodní padesátky byl v Českých Budějovicích veliký a bylo jasné, že závodit se dříve nebo později bude, takže už v prosinci roku 1994 vznikl 1. Motosportklub Č. Budějovice, který si dal do vínku starat se o závody mladých závodníků na těchto motocyklech. Předsedou 1. MSK se stal Mgr. František Špale z Č. Budějovic, který závody padesátek za pomoci Martina Smrže a jeho zmíněných kamarádů administrativně zlegalizoval a zastřešil.

Sezónu roku 1995 zahajoval závod na letišti v Dolnom Hrič ove nedaleko Žiliny, kterého se zúčastnil i Jakub Smrž na zmíněném motocyklu Dandy. Byl to jeho první závod v životě a bylo to současně i jeho první vítězství.

Teď už nebylo možné couvnout. Bylo rozhodnuto, že Jakub nastoupí v celém seriálu tř. 50 ccm Evropa a Matěj v seriálu 50 ccm Automat. Bylo to odvážné rozhodnutí, ale přineslo nečekaný úspěch. na konci sezóny měli u Smržů dva vítěze. Kuba vyhrál suverénně E50 a Matěj Automat 50.

Do sezóny 1996 vstupovali Jak a Matěj Smržové jako favorité, Matěj přestoupil z automatů k Jakubovi do třídy E50. nezahálel ani 1. MSK České Budějovice. tátové dávali dohromady technické předpisy a Mgr. Špale se staral o administrativní stránku věci, aby z padesátek vznikl regulérní celostátní seriál. Konec sezóny 1966 byl u Smržů stejně slavný, jako v roce 1995. V konečném pořadí tř. Evropa 50 byl Jakub první, Matěj druhý. A 1. MSK České Budějovice obsazoval v padesátkových třídách skoro polovinu startovního roštu! Zdánlivě nestálo nic v cestě dalšímu rozvoji. Objevil se ale nový fenomén, na který jsme nebyli dost dobře připraveni.

Ostatně jsme ani připraveni být nemohli, když v našem povědomí juniorská třída stopětadvacítkových Metalexů měla věkový průměr přes třicet let a někteří „junioři“ vozili po depu v kočárku vnoučata! Kohopak by napadlo, že čtrnáctiletému klukovi bude padesátka málo? Bylo to opravdu tak. Kubovi už koncem roku 1996 táhlo na čtrnáctý rok, Matěj v prosinci oslavil dvanáctku. A tak se stalo, že Jakub po prvním vyhraném závodě v roce 1997 přestoupil do světa velkých motocyklů, Matěj seriál vyhrál. Zrodil se nový fenomén. Včasný přechod do světa velkých motocyklů. První z budějovických šli bratři Smržové. Podělili se o tituly mistrů republiky a dokráčeli až na samý vrchol silničního sportu, do mistrovství světa. Ale to už je jiná kapitola.

Svět malých motocyklů však existoval dál, noví závodníci nahrazovali ty odcházející, ve šlépějích bratří Smržových kráčeli zejména Marcel Glaser a Jan Taušek a 1. MSK České Budějovice hrál dále hlavní roli v tomto oboru.

První závody se jezdily na letišti v Plané, poté co počátkem devadesátých let minulého století vznikl samostatný celostátní seriál Minibike 40 se začalo závodit na dopravním hřišti ÚAMKu v ulici Karoliny Světlé, kde závodíme i dnes.


V.Černý

 

  • Autor: Smrz Academy
  • Vydáno: 1.01 2016